Featured Post

To Non-Swedish Blog Visitors

onsdag 20 juli 2016

Veckotopplista 3

Listan visar mest lästa (eller mest "öppnade") artiklar på bloggen under den vecka som avslutas då listan publiceras. Den visar bara sidor som öppnats direkt med s.k. "permalink", dvs sidor för enskilda artiklar. De som lästs på bloggens huvudsida eller öppnats genom "etiketter" kommer inte med.

tisdag 19 juli 2016

al-Azhar



Egypten. Cairo. al-Azhar.
Inside Al-Azhar
Photo by Tentoila
(Photo released to the Public Domain)


År 970 beslöt den fjärde Fatimidiska kalifen, den förste i Egypten, (som bland annat, efter Egyptens erövring år 969, lät grunda Cairo) att man skulle bygga al-Azhar-moskén. Den är tillägnad profeten Muhammeds dotter Fatima, som bar tillnamnet az-Zahrā′, den lysande, från vilket moskéns namn härletts (azhar är maskulinum för zahrā′). Det var den första moskén som byggdes i Cairo, även om det i dagens Cairo finns flera äldre moskéer. Det beror på att de låg i en äldre stad, Fustat, som senare anslutits till Cairo.


Egypten. Cairo. al-Azhar.
Jean Pascal Sebah, Mosquée Al Azhar
1880- eller 1890-talet
(Bilden är "in the Public Domain)


Moskén hade dock inte detta namn genast. Först, när den var färdig att användas, år 972, kallades den Gāma' al-Mansuriyya [جامع المنصورية] "Mansuriyyamoskén", efter dåtidens namn på Cairo, al-Mansuriyya [المنصورية]. Namnet ändrades sen med stadens namn, och kom att kallas Gāma' al-Qāhira [جامع القاهرة] "Cairomoskén", och nån gång under al-Aziz Billah (den femte kalifen) fick den namnet al-Azhar [الأزهر].


Egypten. Cairo. al-Azhar.
Al-Azhar Mosque and Al-Azhar University
Photo by Tentoila
(Photo released to the Public Domain)


Namnet tillämpas både på moskén och det tillhörande universitetet. Numera finns ett helt separat utbildningsystem med skolor, varför man kan tala om två helt olika utbildningssystem i Egypten, det "vanliga" och al-Azhars. Det är inte möjligt att kliva fram och tillbaka mellan dem. Börjar man al-Azharsystemet, förblir man där, och dess utbildning anses mycket bättre, även i icke religiösa ämnen.


Egypten. Cairo. al-Azhar.
al-Azhar
Photo by Chilloutmo
(Photo released to "the Public Domain)


Från början var al-Azhar lärdomscentrum i Ismailitisk Shia, samma Islamiska sekt som Fatmidierna representerade. Det ändrades så småningom till Sunnitisk Islam och det har gradvis vuxit till hela Sunni-Islams viktigaste lärdomssäte, med i Egypten stundtals officiella funktioner. Vid al-Azhar finns Stormuftin och Storimamen.

onsdag 13 juli 2016

Kalif - Kalifat

Ordet "kalif" kommer från arabiska khalīfah [خَليفة], som betyder "efterträdare" eller "ställföreträdare". I Islam förekommer det i betydelsen khalīfa rasūl Allāh, vilket betyder "Guds sändebuds ställföreträdare", en titel som bars av profeten Muhammeds efterträdare som ledare av alla Muslimer. Titeln fanns från år 622, då Abu Bakr antog den då han efterträdde profeten Muhammed och fram till 1924, då den avskaffades av Kemal Atatürk. Senare försök att återinföra ett kalifat (titel och jurisdiktion av en kalif) har aldrig vunnit allmänt erkännande.

Sunna och Shia hade redan från början olika uppfattning om vad som krävdes för att någon skulle kunna vara kalif. Inom Sunna var uppfattningen att han enligt någon procedur valdes, enligt Shia måste han vara ättling till profeten Muhammed.

Historiska kalifat har mestadels i praktiken varit ärftliga inom olika dynastier och det har bland funnits flera rivaliserande kalifat samtidigt. Samtliga kalifat har varit Sunni-muslimska utom det Fatimidiska, som var ett Shiakalifat. 

Man brukar räkna med följande historiska kalifat:

Rashidunkalifatet 632–661. Profeten Muhammeds omedelbara efterträdare.
Ummayyadkalifatet 661-750.
Abbasidkalifatet i Bagdad (750–1258).
Abbasidkalifatet i Cairo (1261–1517).
Det Fatimidiska Kalifatet (909-1171).
Ummayyadkalifatet i Cordoba (929-1031).
Almohadkalifatet (1121-1269).
Det Osmanska Kalifatet (1362-1924).

Läs också om:
Hur Mamlukerna skapade Abbasidkalifatet i Cairo,
Världens enda Shiitiska Kalifat, det Fatimidiska.

fredag 8 juli 2016

Sommartid (Daylight Saving Time) i Egypten

I Egypten har det varit rörigt angående Sommartid, eller Daylight Saving Time. Först är problemet med Ramadan, då sommartiden aldrig tillämpas - även om det är sommartid både före och efter, som det ibland har varit. Så är de i många muslimska länder. Sen är det frågan om det alls ska tillämpas speciell sommartid eller ej. I år var det oklart ända in i de sista dagarna. Ett beslut om att ha sommartid (att klockan skulle ställas fram en timme) efter Ramadan, från den 7 juli till slutet på oktober, hade fattats av regeringen, medan parlamentet ungefär en vecka i förväg beslöt att sommartid helt skulle avskaffas i år och för framtiden. På typiskt egyptiskt vis vägrade båda att ge sig, och det fanns några dagar två motsägande beslut från två olika maktcentra. I sista momangen, den 4 juli, gav sig regeringen och ställde sig bakom parlamentets beslut om sommartidens totala avskaffande. Och det ska vara vad som gäller.

Sommartid infördes i Egypten 1988, men avskaffades 2011 efter den så kallade revolutionen. 2014 togs sommartid åter i bruk. 2015 beslutade presidenten att det skulle avskaffas, eftersom undersökningar visat att det var mycket impopulärt. I april i år beslöt regeringen att det skulle tillämpas sommartid från den 7 juli, men det avskaffades alltså i sista stund. Hur det blir i framtiden är inte lätt att veta.

Egyptens normaltid är en timme före svensk normaltid. Då det är sommartid i Sverige men inte i Egypten, är det alltså samma tid på båda platserna.

onsdag 6 juli 2016

Den Fatimidiska Dynastin och dess Ursprung


Den Fatimidiska rörelsen har sitt ursprung i en Ismailitisk sekt i Salamiyah, i Syrien, och den åttonde imamen, Abdullāh ibn Muḥammad ibn Ismāʿīl. Genom fadern, den sjunde imamen, gjorde han anspråk på att härstamma från Ali, den förste Shiaimamen och Profeten Muhammeds dotter Fatima. Hans namn blev därmed "al-Fātimiyyūn".

Med tiden kom det Abbassidiska Kalifatet att se Ismailiterna som ett hot och deras lära som hädisk. En anhängare till den elfte imamen började sprida Ismailism i Nordafrika. Det slog speciallt an hos Berberbefolkningen i nuvarande Algeriet, och spred sig vidare därifrån över stora delar av Maghreb (nuvarande Algeriet, Tunisien och Libyen). Abdullah al-Mahdi Billah, den elfte imamen, flyttade sitt centrum från Salamiah i Syrien till Nordafrika och blev den förste härskaren, Imamen och Kalifen over den nya staten, och grundaren av den Fatimidiska Dynastin. År 921 etablerade de en huvudstad, Mahdia, i nuvarande Tunisien. År 948 bytte de huvudstad till al-Mansuriya, också i nuvarande Tunisien. Då de 969 erövrat Egypten, blev det snabbt centrum i det nya imperiet, och de grundade Cairo som ny huvudstad.


Dynastins Imamer/Kalifer


Abdullah al-Mahdi Billah (909-934). Dynastins grundare.
Abū l-Qāsim Muḥammad al-Qā'im bi-Amr Allāh (934–946).
Abū Ṭāhir Ismā'il al-Manṣūr bi-llāh (946–953).
Abū Tamīm Ma'add al-Mu'izz li-Dīn Allāh (953–975). Egypten erövrades 969.
Abū Manṣūr Nizār al-'Azīz bi-llāh (975–996).
Abū 'Alī al-Manṣūr al-Ḥākim bi-Amr Allāh (996–1021).
Abū'l-Ḥasan 'Alī al-Ẓāhir li-I'zāz Dīn Allāh (1021–1036).
Abū Tamīm Ma'add al-Mustanṣir bi-llāh (1036–1094).
al-Musta'lī bi-llāh (1094–1101). Dispyter om successionen ledde till Nizarischismen.
al-Āmir bi-Aḥkām Allāh (1101–1130). De Egyptiska Fatimidhärskarna efter honom erkänns inte som Imamer av alla Ismailiter.
'Abd al-Majīd al-Ḥāfiẓ (1130–1149).
al-Ẓāfir (1149–1154).
al-Fā'iz (1154–1160).
al-'Āḍid (1160–1171).

Ismailiterna har flera gånger förgrenat sig vid olika schismer, baserat på vilka imamer som erkänts. En gren, Nizari, räknar succession från Nizari, den äldste (genom en palatskupp i Egypten bortmanipulerade) sonen till al-Musta'lī bi-llāh (ovan). Den linjen fortlever alltjämt. Dess nuvarande representant är Shāh Karīmu-l-Ḥussaynī Āgā Khān IV.

Ett annat intressant faktum är att den Drusiska religionen indirekt härstammar från den sjätte Fatimidiske Kalifen, då Drusernas grundare, Ad-Darazi, 1080 deklarerade att Abū 'Alī al-Manṣūr al-Ḥākim bi-Amr Allāh var en inkarnation av Gud.

Läs också:
Om den Fatimidiska Dynastins plats i Egyptisk Kronologi.
Fatimidisk Tid - Historiens enda Shiitiska Kalifat - Grundandet av Cairo
Kalif - Kalifat  ...Vad är det?

torsdag 30 juni 2016

Fatimidisk Tid - Historiens enda Shiitiska Kalifat - Grundandet av Cairo

Fatimidisk tid i Egypten började år 969 e.Kr., då Fatimiderna från väster anslöt landet till det kalifat de redan etablerat i delar av Nordafrika (Algeriet, Tunisien, Libyen) och Sicilien. De ankommande Fatimiderna, som var Shiamuslimer (det enda Kalifat i historien som inte varit Sunnimuslimskt), byggde då en ny huvudstad för sitt imperium vid Nilen: al-Qāhirah, Cairo. Kalifatet växte sen vidare österut, på bekostnad av det Abbassidiska Kalifatet, som pressades tillbaka.

Från omkring 1060, började territoriet minska igen, och Egypten, dess centrum, skakades av olika konflikter. Banu Hilal, en arabisk beduinstam, skickades till Nordafrika för att med våld återföra en folkgrupp som plötsligt bestämt sig för att istället erkänna den Abbassidiske Kalifen i Bagdad. Detta blev början på en arabisering av Nordafrika och en stor beduinnärvaro som blivit ett permanent befolkningsinslag.

Turkisk expansion och Korstågen kom gradvis att pressa tillbaka Fatimiderna, och internt tappade kaliferna makten till sina vesirer. Den siste vesiren var den Saladin som skulle komma att avsluta Fatimidisk tid i Egypten, själv ta den formella makten som Sultan, starta sin egen Ayyubidiska dynasti och återföra Egypten till Sunni-Islam. 

År 1171 upplöste Saladin det Fatimidska Kalifatet och fredagsbönen i Cairo hölls i den Abbasidiske Kalifens namn.

Fatimidisk tid var en av Egyptens många kulturella höjdpunkter. Vetenskap, filosofi och olika sorters lärdom frodades, såväl som ett förhållandevis stor religiös tolerans. Olika riktningar av Islam tolererades och fastän en stor del av överklassen var Shiiter (en riktning som kallas Ismailiter), var befolkningen i stort Sunnimuslimer. Shia har dock alltjämt en ganska stor närvaro i Egypten, fastän anhängarna håller en låg profil. Shiiter motarbetas medvetet av etablissemanget. Det finns dock i vissa Sunnitiska folkgrupper inslag av Shiatraditioner i t. ex. begravningsriterna, förmodligen utan de själva är riktigt medvetna om det. De mest renodlade Sunniterna är de många Salafisterna.

I Cairo finns en hel del arkitektoniska lämningar från Fatimidisk tid. De mest slående är al-Hakim-moskén och al-Azhar.

Läs också:
Saladin
Om Fatimidernas plats i Egyptisk kronologi.
Den Fatimidiska Dynastin och dess Ursprung
Kalif - Kalifat  ...Vad är det?

söndag 26 juni 2016

Flamboyant - Flame tree - Royal Poinciana

Ett typiskt försommarinslag i Cairo utgörs av Poincianaträden, Delonix regia - eller på arabiska "Boansiana" (vilket är ett lokalt uttal av Poinciana). Växten kommer urprungligen från Madagaskar, men är populär planterad utmed gator i olika delar av Egypten. Blommorna är eldröda och de blommande träden, vars vanligaste engelska namn är "flame tree",  är ett vackert inslag på annars gråa, trafiktäta gator.

Jag har försökt hitta ett svenskt namn på trädet, som för övrigt är en ärtväxt. Det enda jag har hittat är "Flamboyant", som dock inte klingar helt svenskt.

Bilderna nedan är tagna på den stora trafikleden utmed Nilens östra strand i Cairo. Trafiken är inte tät, men det beror på att bilderna tagits tidigt på morgonen.


Egypten. Cairo. Flamboyant. Royal Poinciana. Delonix regia.

Egypten. Cairo. Flamboyant. Royal Poinciana. Delonix regia.

Egypten. Cairo. Flamboyant. Royal Poinciana. Delonix regia.

onsdag 15 juni 2016

Saydaliyya - Apotek - Mediciner

I varje kvarter i Egypten finns minst en Saydaliyya [صيدلية], dvs ett apotek. Där finns inte bara mediciner, de har också många hygienartiklar, myggspray, örtte, och massor av saker man normalt inte tänker sig på ett apotek. Jag har sett apotek som, förutom mediciner, har choklad och exklusiva parfymer.

Egyptierna i allmänhet äter massor av medicin - jag vill påstå att de missbrukar läkemedel. Det finns en övertro på medicinering som närmast blivit en modern vidskepelse. En lätt förkylning eller nån liten infektion, som alls inte kräver nån åtgärd, föranleder genast inköp av antibiotika. Allt måste medicineras och medicin är nån slags magisk lösning på alla problem.

Missbruket blir lättare av att nästan alla läkemedel är receptfria och, efter europeiska mått, mycket billiga. Det är bara att gå in i en Saydaliyya och köpa dem. I personalen finns dessutom en apotekare som tjänar som en slags enklare läkare och naturligtvis rekommenderar mycket mediciner. Hans levebröd är ju att sälja så mycket som möjligt.

Läkarna förskriver också alldeles för mycket medicin. Att söka läkare är för övrigt lika missbruksmässigt här som medicinering. Många "går till doktorn" för minsta småsak. Ofta kommer de hem med en hel påse olika läkemedel. En del läkare vet att övermedicinering är skadligt, men det är ju vad patienterna vill ha. Jag är övertygad om att en del av egyptiernas hälsobesvär i själva verket orsakats av mediciner - som de ibland kombinerar själva, lite som de tycker.

Som besökare i Egypten kan du i många fall billigt köpa de läkemedel du betalar mer för i Europa. Du kan också i de flesta fall köpa över disk vad du i många andra länder måste ha recept för. Men se till att du vet vad du gör. Huruvida du får ta in såna mediciner i Sverige och EU är däremot en fråga som jag lämnar obesvarad. Tillförlitlig information erhålls säkrast direkt från berörda myndigheter i hemlandet.

fredag 10 juni 2016

Ramadan

Vardagslivet i Egypten präglas just nu av att det är den muslimska månaden Ramadan. Under denna månad, som i år [2016] varar den 6 juni till den 5 juli, ska troende muslimer avstå från mat, dryck, rökning och sex under dygnets ljusa timmar. I Egypten efterföljs detta av det stora flertalet muslimer och det påverkar hela det offentliga livet.

Undantagna från reglerna är de som är sjuka, mycket gamla, gravida, ammande, har mens eller är på resa. Alla undantagen observeras dock inte alltid av de berörda individerna själva. Den inre religiösa drivkraften att genomföra den så kallade "fastan" är mycket stark och det kan bli livsfarligt. En sjuk och svag människa som till exempel avstår från att dricka en het egyptisk sommardag kan bokstavligen dö av det - och sånt inträffar. 

Tyvärr nyttjas nätterna av många till en fruktansvärd och hälsovådlig frossa i ätande - liknande den som i Sverige är vanlig vid jul. På dagarna är många aktiviteter starkt begränsade. Många är hemma och sover. Öppethållande av affärer och alla slags inrättningar - även myndigheter - är reducerat och om du är beroende av öppettider, är det viktigt att veta att det under Ramadan kan vara annorlunda än vanligt.

Ordet "ramadan" kommer från arabiska "ramadha", "intensiv hetta", eller "al-ramz", "att brinna". Varför månaden, den 9:de i den Muslimska kalendern, fått sitt namn efter hetta är inte helt klart, men den mest troliga förklaringen är att det var en vädermässigt het månad vid tidpunkten då månaden fick sitt namn. (Eftersom den Muslimska kalendern är helt baserad på månen, vandrar de muslimska månaderna runt året och går ett varv på ungefär 33 år.)

Religiöst är Ramadan månaden då Koranen uppenbarades för Profeten Muhammed.

Läs också: