Featured Post

To Non-Swedish Blog Visitors

fredag 4 september 2015

Tunnelbanan i Cairo

Cairo har Afrikas bästa tunnelbanesystem. I och för sig är konkurrensen inte hård, det finns bara två stycken (det andra finns i Alger och öppnade 2011), men Cairos Metro står sig bra även i en internationell jämförelse i stort. Till skillnad från nästan all annan infrastruktur i Egypten, fungerar den i regel bra utan avbrott. Den är dessutom billig. För ett Egyptiskt pund åker man vart man vill inom systemet, och det är omfattande. Och mer omfattande kommer det att bli, det är utbyggnad på gång, och har tillkommit nya delar under de senaste åren.

Nackdelen är att det alltid är mycket folk i tunnelbanan. Trängseln kan vara enorm och hettan i vagnarna plågsam, trots fläktar.

Det är att märka att det finns särskilda vagnar för endast kvinnor, inga män är tillåtna där. I de övriga vagnarna åker vem som vill, även kvinnor ibland. Det är inte förbjudet, även om de flesta kvinnor föredrar att slippa trängas med män, något som är oanständigt enligt muslimsk uppfattning. En manlig besökare i Cairo bör vara uppmärksam på detta så att han inte går in i en kvinnovagn, något som hände en kille jag känner. Han hade tur, det blev inte nåt större problem, men det skulle kunna bli.

Innan man känner igen sig, bör man också vara noga med att veta vart man ska och räkna stationer. Namnen på stationerna står på både arabiska och nån sorts transkriberad engelska, men i trängseln i en vagn kan det vara svårt att komma åt att se skyltarna. Ett annat problem är utomhusstationerna ibland saknar belysning på skyltarna. Är det mörkt ute blir det svårt att snabbt läsa dem.


Cairos tunnelbana. Utomhusstation på linjen mot Helwan.
Utomhusstation på linjen mot Helwan.

Den lilla gula biljetten som man köper där man startar sin resa ska man spara tills man lämnat systemet, den ska uppvisas eller dras genom en maskin på stationen där man går ut.

Som Cairobesökare bör du definitivt skaffa en karta över metrosystemet. Genom den kan du alltid reda ut var du är, och om du är ute och går vilse och inte kan nån arabiska kan du bara fråga efter "Metro". Folk är hjälpsamma och pekar och visar. Då du kommer till en station kan du hitta namnet på din karta och hur du kan åka tillbaka till nån plats du känner.

Tyvärr är transkriptionerna av arabiska namn inte standardiserade. Namnen på stationerna kan skrivas olika på stationsskyltarna och i kartan. Låt dig inte förvirras av det. Ser det ungefär likadant ut är det förmodligen samma.

Cairos tunnelbana öppnades med en linje 1987, den gick mellan Ramsis och Helwan. Ramsis är en knutpunkt för trafik, där ligger centralstationen för vanliga tåg. Linjen slutar fortfaranda i Helwan i söder, men i norr går den nu längre än till Ramsis, och slutar i New Elmarg.

Det kan vara intressant att veta att trots Egyptens långa historia, ingen tunnel byggts under Nilen förrän man byggde tunnelbanans linje 2.

Vill du veta mer om tunnelbanan i Cairo, titta på Metrobolagets officiella hemsida för Cairo Metro. De har också ett fotogalleri.

- - -

Uppdaterad 24 mars 2016:


De nya tunnelbanorna som börjat komma nu har högtalare i vagnarna där varje station ropas ut på arabiska och engelska. Rent av tydlig engelska, vilket inte tillhör vanligheterna i Egypten. Det gör det betydligt lättare för en besökare att hitta rätt station. De talar även om vilken sida dörrarna öppnas på. En nästan överdriven tjänstvillighet. Men om man åker i rusningstrafik kan den informationen vara användbar. Är det mycket trångt bör man försöka positionera sig i närheten av utgången i god tid innan tunnelbanan stannar.

- - -

Uppdaterad 21 april 2017:


Bijettpriset har nyligen höjts från 1 till 2 pund. Det är fortfarande jättebilligt, men en kännbar ökning för många lokala pendlare.

- - -

Uppdaterad 21 maj 2018:


Tunnelbanans biljettpris har just höjts för andra gången på lite mer än ett år, och till på köpet var det en drastisk höjning. Det finns folk som för ett drygt år sen åkte för 1 pund turen, som nu måste betala 7 pund per tur. För vanliga pendlare, som åker 2 gånger om dagen, varje dag, är det en mycket kännbar höjning.

Priset har alltid varit ett enhetspris. Först 1 pund, sen 2 pund, oavsett resans längd. Nu har man infört en prisskillnad beroende på reslängd, och det är väl vettigt. Man förbrukar ju mer av systemets resurser ju längre man åker.

Priset nu är 3 pund, om man åker högst 9 stationer.

Upp till ytterligare 7 stationer, kostar det 5 pund. Och mer än det, kostar 7 pund.

Prishöjningen är mycket impopulär och har orsakat en hel del protester.


Läs också:
Om Uppdateringar