Kollektivtrafiken i Cairo består av Tunnelbanan, som jag tidigare skrivit om, bussar och mikrobussar. Dessutom finns det massor av taxibilar.
Bussar
I Cairo finns mycket bussar. Vanliga bussar och s.k. mikrobussar. Samtliga är svårhanterliga för en tillfällig besökare.
De "vanliga" bussarna skiljer sig inte mycket från bussar i Europa, mer än att det är svårt att förstå vilken buss man ska åka med, var stationerna är - och tidtabeller ska man överhuvudtaget inte fästa nåt större avseende vid i Egypten. Man måste således ha en viss kunskap innan man ger sig på det.
Mikrobussar
Mikrobussarna är användbara men ännu vagare. De har ingen tidtabell, de lämnar startpunkten då de är fulla och stannar på vägen där man säger åt dem att stanna. Ska du inte till ändstationen, måste du ha klart för dig var du ska av och hur du säger åt bussen att stanna. Det är endast undantagsvis som det finns någon som kan engelska på bussen. Däremot är förarna och medpassagerarna ofta hjälpsamma så kan du bara göra dig förstådd får du säkert hjälp.
Ska du inte starta resan från startpunkten, måste du "fånga" en buss på vägen. Det är inte alltid lätt. Det finns massor av mikrobussar på vägarna, men du kan inte se varthän de går. Det finns ett antal tecken man gör med handen som markerar vart man vill åka, visar man inte rätt tecken stannar bussen inte. Är den full stannar den inte heller.
Här syns två mikrobussar. En vit och en blåvit.
(Foto: Daganthi)
(Foto: Daganthi)
Betalningen i en mikrobuss går till så att pengar skickas framåt bland passagerarna och samlas ihop av någon innan de ges till föraren. Det kan ibland bli komplicerat då folk inte har växel - de ska ha tillbaka, någon räknar fel, och de får inte alltid vad de tänkt sig. Jag har sett såna situationer urarta till nästintill slagsmål. Om du åker mikrobuss på egen hand, se till att du har växel. Enpunds- och halvpundsmynt.
Mikrobussarna kostar lite mer än tunnelbanan. Exakt hur mycket, beror på sträckan. Men i nuläget kan det vara upp till 2:50, möjligen 3 pund. Aldrig mer än så.
Taxi
De flesta utlänningar i Cairo åker alltid taxi. Taxiresor är billiga om man jämför med Sverige, men ändå hutlösa i jämförelse med tunnelbana och bussar. Dessutom är taxiförarna hopplösa. De försöker alltid ta överpris.
Det finns två sätt att avgöra priset. Antingen väljer man en bil med taxameter, och betalar efter den, eller också gör man upp om priset innan man sätter sig i bilen. I det förra fallet kör föraren runt i evigheter, kalkylerande med att du inte vet vägen och inte förstår att han kör 3-4 gånger längre än han måste. I det senare försöker han alltid med ett enormt överpris. Vet du inte vad som är skäligt, är det inte lätt att veta vad du ska acceptera. Resultatet, och det räknar de med, är att du betalar för mycket. Men var inte rädd att säga nej och avvisa taxin om du tycker de begär för mycket eller om föraren verkar för osympatisk. Du kan alltid hitta en annan. Tomma taxibilar svärmar som ett hungrigt hajstim runt varje gående i Egyptiska städer.
Här måste du också ha växel och betala exakt. Betalar du med en stor sedel säger föraren att han inte har växel och räknar med att du är för lat för att stanna nånstans och växla, så att han får hela rasket.
En annan olägenhet med taxi i Cairo är att de inte vet nånting om adresser. Om du säger vart du vill åka innan du går in i bilen, nickar föraren åt dig att hoppa in, sen visar det sig att han har ingen aning om hur man kommer dit. Du måste alltså kunna visa vägen. Annars måste föraren stanna om och om igen och fråga folk ute. När du till slut kommer fram kan han begära mer pengar för att han fått köra runt så mycket. Ge honom aldrig extra pengar! Har ni gjort upp om ett pris, stå fast vid det. Om han inte hittar, är det hans problem, inte ditt. Det är han som är inkompetent och slösar med din tid, inte tvärtom. Var överhuvudtaget aldrig generös mot en taxiförare om han inte gjort dig ovärderliga tjänster. Tro mig, han är inte värd det. Och man betalar inte dricks för taxi i Egypten.