Featured Post

To Non-Swedish Blog Visitors

söndag 20 maj 2018

Cairos föroreningar


WHO har skapat en föroreningstopplista och Cairo rankas som den näst mest förorenade storstaden i världen, slagen endast av New Delhi i Indien.

Luftföroreningarna är ohyggliga. Många gamla bilar utan avgasrening, smala gator med höga hus som håller föroreningarna kvar och frånvaron av träd är några av orsakerna.

Dessutom är sophanteringen under all kritik. Avfall och sopor ligger ofta på gatorna där strykarhundarna, och föralldel även människor, gräver efter nåt användbart. Det är inte unikt för Cairo, så ser det ut på många håll i Egypten, men det blir naturligtvis värre i en megastad.

WHOs studie, som publicerades för några dagar sedan, omfattar åren 2011-2015.


onsdag 21 mars 2018

Mors Dag (Eid el-Umm)

Den 21 mars varje år det mors dag [Eid el-Umm] i Egypten. Dagen upplevs av många egyptier som viktig och de flesta mödrar uppvaktas på ett eller annat sätt.

Fastän internationellt morsdagsfirande kanske har sitt verkliga ursprung i det gamla Egypten, i ett årligt firande av Isis, moderskapets och hustruskapets gudinna, introducerades det moderna mors dag i Egypten av journalisten Mustafa Amin. Det firades första gången 1956, då inspirerat av amerikanskt morsdagsfirande. Det finns inga inslag av nånting som för en utomstående betraktare är speciellt intressant.


torsdag 8 mars 2018

Mar Girgis - St. George - St. Göran


St George eller, som han kallas i Sverige, St Göran, är i Egypten en mycket vördad gestalt, även bland icke-kristna. Fast egyptierna kallar honom Mar Girgis, och på egyptiska landsbygden kallas han ibland Sarie Al-Nadha. Bilder av hans kamp med draken är rikligt förekommande.


Kyrka i Old Cairo. Lägg märke till de två ståltrådsliknande avbildningarna av Mar Girgis och draken.
Foto Copyright © Meleonymica/Vardagsegyptologen - All Rights Reserved


Mar Girgis var kristen och avrättades av det skälet i Nicomedia av kejsar Diocletianus den 1 maj år 307. Han sägs bland annat ha omvänt kejsarens hustru till kristendomen. Hon avrättades också.

I övrigt är Mar Girgis liv en märklig serie händelser. Under sju års tortyr ska han ha avlidit tre gånger, återuppstått två, och inspirerat massor av människor att anta kristen tro. Dessutom är han världens förmodligen mest kände drakdödare. Kampen med draken ska ha ägt rum i staden Selene, i dagens Libyen, där Mar Girgis ska ha räddat kungens dotter, Sabra, från att offras till draken. Ursprunget till legenden är omöjligt att helt säkerställa, men det finns en tämligen plausibel teori att draken symboliserar kejsar Diocletianus. Nu dräpte ju St. Göran sin drake medan kejsar Diocletianus dödade Mar Girgis, så det är lite motsägelsefullt. Men ses det från kristet perspektiv så vann kristendomen till slut kampen mot den gamla Romerska religionen. Det kanske är den kampen som urprungligen symboliseras av Mar Girgis kamp mot draken.

Men varför en drake?

En del historiker, och jag är böjd att hålla med dem, anser att bilden av Mar Girgis och draken är en efterbild av en gammal faraonisk bild av en falkhövdad varelse som dödar en krokodil, en framställning av Horus som dräper Set som hämnd för att Set mördat hans fader, Osiris. Det speglar en variant av myten, där Sobek, krokodilguden, tillät Set att anta krokodilgestalt för att försöka undkomma den hämnande Horus.

I Sverige kom St. Göran och draken senare att få en helt annan innebörd i Sten Stures kamp mot danskarna. Sten Sture d.ä. liknas då vid St. Göran, danskarna vid draken och jungrun eller prinsessan som räddas är Stockholm. Det anses vara betydelsen av den berömda skulpturen i Storkyrkan i Stockholm.


St. Göran & Draken, Storkyrkan, Stockholm
Statyn tillskrivs officiellt Berndt Notke
Foto Copyright © Vardagsegyptologen - All Rights Reserved


Historiens Mar Girgis anses ha varit en romersk soldat som föddes i Kappadokien (i nuvarande Turkiet) ca. 280 e.Kr. Hans far var romersk officer och hans mor var Syriska.

I själva verket finns inga säkra fakta om Mar Girgis. Legenden har för länge sedan lagt en kompakt skugga över verkligheten, som inte längre kan skönjas i historiens dunkel.

Den Koptiska Kyrkan i Egypten högtidlighåller Mar Girgis, Martyrernas Furste, vid flera tillfällen under kyrkoåret.

16 November, invigningsdagen av den första kyrkan i Mar Girgis namn. Den byggdes i Lod, i Syrien, där han enligt legenden begravdes.

10 juni, invigningsdagen av den första kyrkan i Egypten som bär hans namn. Den ligger i  Hesset Borma, i Tanta.

23 juli, dagen för flyttandet av hans kvarlevor till klostret i Misr Al-Qadima i Egypten. Där finns för övrigt både en kyrka och ett kloster, som särskilt förbinds med Mar Girgis. Misr Al-Qadima ligger Cairo, i stadsdelen "Old Cairo" eller "Coptic Cairo". Dit kommer man med tunnelbana. Stationen heter Mar Girgis.

1 maj, hans dödsdag, det var då han blev martyr.

lördag 3 mars 2018

Minskade Födelsetal - Statistik

Enligt "Egypt’s National Population Council (NPC)", en avdelning av Hälsoministeriet, har födelsetalet i Egypten minskat med 62% under den senaste treårsperioden (2015-2017). Enligt samma källa föddes det i reda tal 6.68 miljoner barn 2015, 2.6 miljoner 2016 och 2.55 miljoner 2017. Det tas av myndgheter som ett tecken på att staten är på rätt väg då det gäller att stävja överbefolkningen. Hur mycket verkligt inflytande staten har i frågan kan diskuteras. Det finns nog en hel del andra faktorer som spelar in.
 
Vad statistiken inte visar är att folk i allmänhet blir allt fattigare, och att den förändringen under den aktuella treårsperioden varit dramatisk för de breda folklagren. Massor av unga vuxna har inte råd att gifta sig. Då blir det i oftast inte heller några barn, eftersom äktenskap är en förutsättning för både sex och barn för de allra flesta i Egypten. Dessutom kan barn födda utanför äktenskap inte registreras och få papper, så dessa kommer i så fall utanför statistiken. En officiell minskning av befolkningsökningen behöver därför inte nödvändigtvis vara kopplad till några varaktiga attitydförändringar eller att gifta kvinnor föder färre barn. Den kan helt enkelt vara en fråga om försämrade ekonomiska förhållanden och att flera vuxna därför förblir ogifta. Inte av val, utan av nödtvång. I så fall är förändringen inte stabil utan går tillbaka då antingen ekonomin blir bättre eller att bröllopssederna av nödtvång förenklas och görs billigare.  Det senare måste nog förr eller senare hända iallafall; redan innan de senaste årens försämrade ekonomi var kostnaderna för giftermål ett stort problem och många kunde inte gifta sig. Och då bör man också vara medveten om att det i de flesta kretsar inte är riktigt acceptabelt i Egypten att vara vuxen och ogift. För en genomsnittlig egyptier är det ingen bagatell.
 
Jag säger inte att det är förklaringen till den minskade befolkningsökningen, men det kan vara det, helt eller delvis.
 
Enligt annan statistik från "Central Agency for Public Mobilization and Statistics (CAPMAS)", fanns det i oktober 2017 104.2 miljoner egyptier, varav 9.4 miljoner bor utomlands.
 
Folkökningen är störst i Övre Egypten (i söder) och alla förändringar är trögare där. Befolkningen där är överlag mer konservativ.


tisdag 27 februari 2018

Cairo eller Kairo?

Jag har fått frågan varför jag stavar den egyptiska huvudstadens namn med "C" och inte med "K". Dvs, varför jag skriver "Cairo" och inte "Kairo".

Tekniskt sett skulle det kanske stavas "Kairo" på svenska. Det är väl den sedvanliga stavningen på flera språk, bland annat svenska och tyska. Dock inte t.ex. engelska eller franska.

Man kan gå till originalnamnet och se hur det stavas. På arabiska heter staden Al-Qāhirah [القاهرة‎]. Det ger egentligen ingen ledtråd. Det skulle i så fall vara att man borde stava med "Q", eftersom k-ljudet kommer från bokstaven "ق", men det skulle verka väldigt konstigt. Däremot kan man konstatera att då egyptierna själva skriver stadens namn med latinska bokstäver, skriver de alltid "Cairo" med "C", och det är den standard jag i det fallet följer. Det är nog från början ett inflytande från franska och engelska, som är de moderna europeiska språk som gjort sig mest gällande i Egypten.

Händelsevis kan det sägas att en invånare i Cairo på engelska kallas "a Cairene".

Al-Qāhirah betyder "erövraren" och hänsyftar antagligen på planeten Mars, på arabiska al-Najm al-Qāhir [النجم القاهر‎], erövrarstjärnan, som var uppåtgående då staden grundades.

Läs också:
Om då Cairo grundades
Om två olika k-ljud, k och q


torsdag 22 februari 2018

Giza Zoo

Ett nytt zoo har just öppnats i "International Garden", som ligger i Nasr City, en förstad till Cairo. Det har startats i samarbete med Giza Zoo, som man kanske kan kalla Cairos reguljära zoo. Hur den nya djurparken verkligen kommer att bli återstår att se. Giza Zoo ska vara ansvarigt för djurens mat och medicinska vård. Om man bör skratta eller gråta kan diskuteras. Giza Zoo är en katastrof i djurvårdshänseende. Djuren är ständigt undernärda, ofta sjuka och dör ibland av vanvård.

Den första kända djurparken i historien skapades i Egypten, efter ett dekret av drottning Hatshepsut omkring 1500 f.Kr. På den tiden behandlades djur av allt att döma väl. Tyvärr har det gått kraftigt bakåt med djurens status i Egypten sen dess.
 
Vid en jämförelse är Giza Zoo ganska nytt; det grundades 1881. Det ansågs då vara en av världens bästa djurparker. Idag är det definitivt en av de allra sämsta, kanske den värsta djurparken i världen. Giza Zoo har ibland kallats ett djurens tortyrläger.


lördag 17 februari 2018

Svenska Ambassaden i Cairo

Den svenska ambassaden i Cairo ligger nästan uppe på nordkanten av ön Zamalek i Nilen, på en gata, "Mohamed Mahzar Street",som kantas av ambassader. På nummer 13 möts man av en svensk flagga.

Ambassadbyggnaden är ritad av Nils Ahrbom och Hando Kask och uppfördes på 1970-talet. Framsidan mot gatan är sluten och avvisande, delvis av säkerhetsskäl. Baksidan, som vetter mot öster, har en öppen trädgård mot Nilen.

År 2008 installerades solceller på ambassadens tak. Dessa gör inte bara ambassaden självförsörjande med el, de skapar ett överskott, som skänks till det allmäna elnätet i Cairo.

Vill man besöka ambassaden och inte vill åka taxi, är det lättaste sättet att ta tunnelbanan till stationen "Opera" och vid utgången gå mot Kubri Qasr el Nil, men inte gå över bron. Vid brofästet tar man istället till vänster och går norrut längs med Nilen. Man kan oftast inte gå alldeles vid nilkanten, men man bör hålla Nilen inom synhåll. Om man går relativt raskt är det ungefär en halvtimmes promenad innan man når Mohamed Mazhar Street. Att hitta dit är inte svårt.


torsdag 1 februari 2018

Kontakt


Det har gått ett tag sen jag tog bort kontaktadressen, vilket jag gjorde pga ett utbrett missbruk. Nu kommer det en ny emailadress på försök. Skriv gärna om du har seriösa synpunkter eller frågor, men skicka inte spam och annat skräp. Missbrukas adressen för mycket blir jag tvungen att ta bort den igen.

Det krävs en liten extraprocedur för att komma åt den. Detta för att stävja automatiserat missbruk.

söndag 7 januari 2018

Offentliga Helgdagar (Public Holidays) 2018

De offentliga Helgdagarna i Egypten 2018 är som följer:

 7 Jan - Coptic Christmas Day
25 Jan - Revolution Day (Revolutionen som avsatte Mubarak, 2011)
 8 Apr - Coptic Easter Sunday
 9 Apr- Sham El Nessim (Alltid dagen efter den koptiska påskdagen)
25 Apr - Sinai Liberation Day
 1 May - Labour Day
15 Jun - Eid al-Fitr (End of Ramadan)
16-17 Jun - Eid al-Fitr Holiday
23 Jul - Revolution Day (Revolutionen som avskaffade monarkin, 1952)
20 Aug - Arafat Day
21 Aug - Eid al-Adha
22-23 Aug - Eid al-Adha Holiday
24 Aug - Eid al-Adha Holiday, for Public Sector only
11 Sep -  Islamic New Year
 6 Oct - Armed Forces Day
20 Nov - Mawlid el Nabi, Prophet Muhammed's Birthday

Den exakta dagen för Muslimska helger är lite osäker. Den beror på faktiska observationer av månen som ibland kan flytta helgen en dag.

Ytterligare religiösa eller kulturella högtider firas ibland lokalt.

Läs också:

torsdag 4 januari 2018

Egypten & Bitcoin

Egyptens Stormufti förklarade in en fatwa nyligen att det är haram (förbjudet) att handla med bitcoin. Han förtydligade med att säga att det är otillåtet att använda kryptovalutan därför att bitcoin inte är legaliserat av staten.

En rådgivare till Stormuftin har tidigare sagt att bitcoin-exchangers är "haram".

Motiveringen är märklig. Om något är legaliserat eller inte av en stat har knappast något med islamisk lag att göra. Bättre motivering krävs. Dessutom kan man ur islamisk synpunkt kanske ifrågasätta hela det gängse banksystemet och statsutgivna fiatvalutor - dvs, valutor som inte är baserade på guld eller nåt annat som verkligen existerar. Men den diskussionen tänker jag inte ge mig in i.

Det är i nuläget inte olagligt med bitcoin i Egypten. Centralbanken har speciellt uttalat att bitcoin inte faller inom dess jurisdiktion, att dess användande bygger på "responsibility of its users". Det finns för närvarande ingen lag i Egypten som reglerar bitcoin i något avseende.