Aleisteir Crowley (1875-1947) var ockultist, författare, målare, bergsbestigare, esoteriker, magiker, filosof och, i viss mening, religionsstiftare. Han var en mycket oberoende tänkare och hans tankar och handlingar alstrar inspiration eller inger avsmak, alltefter eget tycke och smak. Vad man än tycker om honom och hans verk, är han en fascinerande person och en av de mest inflytelserika européerna under 1900-talet, och ingen kan ta ifrån honom att han sannolikt var en av de mest bildade människor som funnits. Han kallade sig ett tag "The Great Beast", "666", från symboliken ur Bibelns Upppenbarelsebok, och hade stundtals en sinister framtoning.
Att gå in på hans läror och liv skulle bli för långt och föra oss för långt iväg från bloggen ämne. Inte heller vill jag moralisera över hans handlingar och åsikter. För den som vill lära sig mer om Crowley finns det massor av litteratur i såväl bibliotek som på nätet. Dessutom finns hans egna skrifter att tillgå.
Bloggen handlar om Egypten. Vän av ordning frågar sig då varför jag nämner Crowley här. Hade han nån anknytning till Egypten?
Ja, faktiskt.
År 1903 gifte sig Crowley med Rose Edith Kelly. 1904 reste de till Cairo, där de påstod sig vara prins och prinsessa. Titeln hade Crowley enligt egen uppgift fått av en österländsk potentat, vilket mycket väl kan vara sant. I alla händelser inredde Crowley ett rum i Cairo som tempel, och började åkalla gamla egyptiska gudomar. Rose, av allt att döma, började visa tecken på mediala tendenser, och påstod sig ha kontakt med guden Horus. Rose påstod också att "the Equinox of the Gods has come". Efter det kom Crowley också att "höra en röst", som skulle vara Aiwass, Horus budbärare. Han tecknade ned vad rösten sade, och det blev "The Book of the Law", en grundpelare i den religion som Crowley kom att skapa, Thelema, som i sin tur skulle komma att innehålla mycket gammalegyptisk symbolik.
Crowley hade kommit fram till vem budskapet kom från genom att ta med Rose till "Egyptian Museum" i Cairo, där hon pekade ut "the Stele of Ankh-ef-en-Khonsu", som, enligt Crowley, hade inventarienummer 666. Det gav honom associationer till Uppenbarelsebokens myt om Vilddjurets tal och han kallade den "The Stele of Revealing".
Om man ska vara petig kan historien om inventarienumret inte vara helt sann i den form den berättas. Stelen visades först på "Bulaq Museum" i Cairo, och hade där inventarienummer 666. Den flyttades 1902 till det nya "Egyptian Museum" vid Tahrirtorget, där den hade (och fortfarande har) inventarienummer A 9422. Det finns också ett tillfälligt registreringsnummer associerat med stelen, 25/12/24/11.
Rose och Aleister Crowley var i Cairo 1904, och då bör stelen rimligtvis inte längre ha haft nummer 666. Men det var säkert så att det gamla inventarienumret var angivet också.
The Stele of Revealing
ca. 780-770 f.Kr.
(Bilden är "in the Public Domain")
Stelen gjordes ursprungligen för Montuprästen Ankh-ef-en-Khonsu. Den visar honom överlämnande offergåvor till "Re-Harakhty" (med falkhuvud och sittande på en tron), "Re-Horus av de två horisonterna", som är en kombination av gudarna Re (Ra) och Horus. Överst återfinns Nut, en himmelsgudinna, och just nedanför henne, den Bevingade Solskivan, Horus Behdety.
Crowleys egen tolkning var att stelen avbildade de tre huvudgudarna i Thelema, hans religion: Nuit (Nut), Hadit (Behdety) och Ra-Hoor-Khuit (Re-Horus av de två horisonterna).
Stelen kan alltjämt beskådas på "Egyptian Museum" vid Tahrirtorget i Cairo.